reklama

Nie sú všetci Rómovia rovnakí. On sa rozhodol, že to všetkým dokáže

„Niektorí ľudia na mňa nemusia ani prehovoriť, predsudky im vidím v očiach,“ tvrdí Denis z obce Veľká Ida.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (25)

To, že sa topíme v predsudkoch, zistíme až vtedy, keď príde niekto, kto nás donúti zamyslieť sa nad našimi vlastnými názormi.

Mladý športovec Denis je najmladším z početnej rodiny. Momentálne bývajú v dvojizbovom nájomnom byte. Študuje na strednej odbornej škole športový manažment a má vysoké ambície. Nie vždy to tak bolo.

Vždy to môže byť horšie

Spočiatku vyrastal spolu s rodičmi a súrodencami vo vlastnom, pomerne veľkom dome. Časom sa im priestor na bývanie zmenšil.

„Mali sme 5 izbový dom, no niektorí ľudia v tábore nemali nič, tak sme ich prichýlili,“ konštatuje. „Nám zostala, bohužiaľ, iba jedna izba a kuchyňa.“

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Napriek nepriaznivej situácii sa jeho mama vždy snažila, aby žili čo najlepšie.

„Bola láskavá a starostlivá,“ spomína Denis. „Otec umrel, keď som bol malý, veľmi si naňho nespomínam, no pamätám si, že bol závislý na alkohole a automatoch. Mamu dokonca občas bil.“

Sestra sa stala mamou

Obrázok blogu

Keď mal Denis dvanásť rokov, jeho mamu vo vysokých horúčkach previezli do nemocnice, kde po troch dňoch zomrela. 

Najstaršia sestra Lucia sa rozhodla, že o súrodencov nemôže prísť. Požiadala o zverenie detí do starostlivosti, v ktorej sú dodnes. Napriek nepriaznivej finančnej situácii sa nevzdávala a bojovala. 

Krátko na to obec v inom tábore vystavala domy na prenájom. Lucia neváhala, bývať predsa niekde museli a stiesnené priestory domu už nepredstavovali domov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pri myšlienke na sestru počuť v Denisovom hlase úsmev. „Je podobná mame. Taktiež je láskavá a spolu s Tidžim, svojím druhom, sa o nás starajú najlepšie, ako vedia.“ 

Vzdelávanie – pre niektorých utrpenie, preňho sen

„Vždy som túžil po vzdelaní, tak ako aj mnohí iní ľudia. Ani jeden z mojich rodičov nemal vzdelanie, nevedel som, ako to chodí a mal som z toho obavy,“ rozpráva Denis. Už odmalička sa v ňom skrývala túžba študovať a láska k športu. Rodina ho podporovala, ako vedela. V ôsmej triede sa stretol s ďalšou Luciou - Luciou Lučaiovou, vedúcou komunitného centra ETP Slovensko. To mu zmenilo život.

„Neviem, ako sa ku mne Lucia vlastne dostala, ale som rád, že sme sa spoznali. ETP mi veľmi pomohlo. Prekonal som strach a začal som sa intenzívne venovať športu a štúdiu. Neviem, či by som to bez nich zvládol,“ hovorí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V komunitnom centre si Denis našiel mentora, Belgičana Antoinea, ktorý sa mu stal dobrým priateľom a poradcom. „Vždy, keď niečo neviem, pomôže mi. Často sa spolu rozprávame. Pomáha mi so školou a keďže vie, že zbožňujem šport, chodíme zaplávať, bicyklovať. V mojich záľubách ma podporuje.“

Uvažuje, že aj svojim kamarátom navrhne, aby chodili do komunitného centra. „Som presvedčený, že z veľkej časti je za naše myslenie a správanie zodpovedná výchova. Mne sa dostalo dobrej výchovy, no nemôžem povedať, že všetci Rómovia majú vyššie ciele, či chcú študovať. Niektorí sú skutočne špinaví a nevychovaní, no nie všetci.“

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Budúcnosť si naplánoval

Obrázok blogu
(zdroj: Schopné Deti)

 „V prvom rade chcem zmaturovať. Je to momentálne to najdôležitejšie.“

Jeho ciele však nekončia doštudovaním. Chce si nájsť prácu, nové bývanie a stále na sebe pracovať. „Je pre mňa veľmi ťažké žiť v pomeroch, v akých sme teraz. Problém nie sme my, ale prostredie okolo nás. Na ulici je špina a odpadky, neporiadok a kričiace deti. Chcem si vytvoriť domov, ktorý bude čistý, mať šťastnú rodinu a zaujímavú prácu.” Denis je pracovity a cieľavedomý, a to je veľký predpoklad, že jeho ambície sa splnia. 

Pridáte sa? 

Mentorský program ETP Slovensko už od roku 2009 vedie deti a mládež (spočiatku aj dospelých) zo segregovaného prostredia cez pomyselný most z generačnej chudoby do sveta strednej triedy. O jeho úspechu hovorí i to, že až 78% mentorovaných detí študuje alebo už doštudovalo na strednej škole. Od októbra tohto roku rozšírilo ETP svoj mentorský program o online mentoring s názvom Schopné deti. 

Aj vy môžete pomôcť, aby rómske deti mali lepšiu budúcnosť. Prostredníctvom projektu Schopné deti - http://schopnedeti.sk sa staňte online mentorom.

Sledovať aktivity ETP môžete aj na FB - https://www.facebook.com/etpslovensko/

 

ETP Slovensko

ETP Slovensko

Bloger 
  • Počet článkov:  10
  •  | 
  • Páči sa:  0x

ETP Slovensko je nezisková konzultačno-vzdelávacia organizácia. Sprevádzame našich klientov životom, pomáhame im “od kolísky po kariéru". Viac o nás nájdete tu: http://etp.sk Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu